En ny
ERA
ERA är Europas största mäklare och i Sverige är de en rikstäckande mäklarkedja för bostäder och kommersiella fastigheter. I mars 2015 lanserade vi en helt omarbetad webbplats för ERA Sverige.
Tre år sedan sist
Vi har en speciell relation till ERA – När vi startade 2012 blev ERA vår första kund och det var den första större sajten vi producerade från ax till limpa. Därför tycker vi det är extra kul att vi har fortsatt förtroende och nu fått ta fram en helt ny version av ERAs webbplats. Vår tidigare sajt hade många innovativa lösningar som vi var först med att introducera bland mäklarsidor i Sverige. One page-bostadssidan blev stilbildande, liknande lösningar återfinns nu hos flertalet mäklarkedjor som Svensk Fastighetsförmedling och Fastighetsbyrån. Nu tre år senare är det dags för ERA att återigen bli stilbildande för Sveriges mäklarsajter.
En ny grafisk profil
Arbetet med ERAs nya webbplats tog sin början sommaren 2014 då en ny grafisk profil kom från moderbolaget i USA. Det första uppdraget innebar att ta fram förslag på hur de europeiska mäklarna gemensamt kunde anpassa sig till den nya profilen. Det resulterade i en pitch för en framtida gemensam europeisk ERA-webbplats. Lösningen blev en något nertonad skandinavisk tolkning av den amerikanska profilen. Resultatet blev uppskattat för sin rena och luftiga design. Vissa delar ärvdes ut till de andra ländernas profiler och merparten låg till grund för designen av svenska ERA-sajten.
Nytt ramverk
2012 var det relativt nytt att bygga responsiva webbplatser som anpassar sig efter besökarens skärmstorlek. Den tidigare versionen av ERA var byggd för två storlekar, desktop/surfplatta (fast) och mobiltelefon (steglös).
2015 nås webben från än mer varierande uppsättning av enheter, telefonerna har fler storlekar och datorernas skärmar har fått konkurrens av TV:n som webbläsare. Den nya ERA-sajten är därför steglöst skalande från stora skärmar ner till små telefoner. I varje storlek disponeras innehållet optimalt för att passa den tillgängliga skärmytan.
Bättre funktionalitet
Förutom utforskandet av en ny grafisk design och ramverk ville vi även förbättra användbarheten på nya ERA. Vi studerade hur besökare rörde sig mellan sidor och vilka funktioner som var mest eftersökta på vår tidigare webbplats. Det resulterade i mer fokuserad funktionalitet som samlas på färre sidor. Låt oss gå igenom några utmärkande förbättringar.
Ännu mer fokus på bostadsobjekten
Bostadssidan på en mäklarsajt kan liknas vid en startsida på en traditionell webbplats. 94% av besökarna på ERAs sajt landar på en bostadssida, i de flesta fall kommer de från Hemnet eller uppstickaren Blocket bostad. Bostadssidan ska fördjupa presentationen som bostadssöksajterna introducerar. Vår tidigare version av webbplatsen var redan byggd efter den insikten men vi såg flera förbättringspunkter i vårt nya mer dynamiska ramverk.
Bilderna är bostaden
Inget förmedlar en bostad lika effektivt som bra bilder. Därför låter vi en fullbreddsbild introducera bostaden med ett minimum av störande element. Alla objektets bilder visas i rejält tilltagen storlek som är anpassad efter besökarens skärmstorlek och upplösning.
På mobilen är detta extra viktigt, där slösar vi inget utrymme med sidomarginaler utan låter bilderna gå hela vägen ut till skärmens kant.
Mäklaren presenterar objektet
Besökarens kontakt med mäklaren är central på en allt hetare bostadsmarknad. I storstäderna säljs ofta bostäder innan den officiella visningen och då är det helt nödvändigt att kontakta mäklaren innan. Därför har vi lyft mäklarens presentation högre upp på bostadssidan, bredvid introduktionstexten. På så sätt blir även intrycket att mäklaren presenterar objektet och är en tydlig avsändare till informationen.
Låt menyn göra jobbet
En fixerad toppmeny tar besökaren till bostadens olika avdelningar på sidan. Den del som besökaren för tillfället är på visas med en indikation i menyn, något som gör fasta rubriker på de olika avdelningarna onödiga. Mindre utfyllande text ger en renare form och mer fokus på innehållet. I mobilen har vi flyttat den fixerade menyn till botten av skärmen för att lättare nås av tummen. En liten men trevlig detalj som gör navigeringen bekväm.
En effektivare startsida
Efter analys av navigationsmönster på vår tidigare startsidan kunde vi se att det i huvudsak var två saker som besökarna eftersökte: bostadssöken och mäklarkontoren.
Bostadssöken fanns redan på startsidan, men vi gjorde den större och tydligare.
Kontoren återfanns tidigare på en egen undersida så för att effektivisera navigeringen lade vi även in dessa direkt på startsidan.
Att inspirera är startsidans sekundära uppgift – att få besökaren att upptäcka intressanta bostäder. Sedan tidigare visade vi kommande och populära bostäder, men vi har nu gjort presentationen mer intressant med större bilder och en mer varierad layout.
One page kontorssida
I en franchise-organisation som ERA är det viktigt att de enskilda mäklarkontoren får en inbjudande sida där de kan presentera sin verksamhet. Återigen har vi strävat efter att erbjuda mer funktionalitet på ett ställe – all kontaktinformation och alla aktuella bostäder på samma sida. Mindre central information återfinns på undersidor.
Mäklarna presenteras med frilagda svartvita foton som ger en mer enhetlig och personlig känsla. Varje mäklare har nu även en egen sida med möjlighet till en personlig presentation och sina pågående försäljningar. Viktigt inte minst för sökningar på mäklarnamn.
En optimal bostadssök
Den enskilt största funktionella förbättringen på nya ERA är listningen av bostäder när man söker eller tittar på ett kontors utbud. Här är kartan givetvis i centrum. För att utnyttja besökarens skärm så effektivt som möjligt anpassar vi höjden på kartan så att den fyller ut hela skärmen. Kartan ligger fixerad och endast listningen av bostäder scrollas. Vid klick på en bostad pulserar markören i kartan och vid klick på markören i kartan scrollas listan till vald bostad som markeras. Enkelt och intuitivt, så som vi gillar det.
Helheten är större än delarna
Det finns många enskilda förbättringar på ERAs nya webbplats som sammantaget ger en slående skillnad jämfört med den tidigare sajten. Webben har utvecklats mycket på tre år och det har även Obviuse gjort. Vi har arbetat långsiktigt tillsammans med våra kunder för att kunna utveckla ledande lösningar trots vår mindre storlek. Det är vi stolta över.
Resultatet av vårt arbete hittar ni på www.erasweden.com.
Obviuse är en webbyrå som planerar, designar, producerar och förvaltar webbplatser.