Upplands Motor – Projektbeskrivning från Obviuse

April 2021: Volvo Cars har köpt Upplands Motor och därmed har webbplatsen anpassats till Volvos grafiska profil. Nedanstående projektbeskrivning är skriven för vårt arbete tillsammans med Upplands Motor, men samtliga vyer har uppdaterats med den nya designen.

Upplands Motor är ett av Storstockholms större bilföretag med sammanlagt nio anläggningar där man erbjuder allt från försäljning till service och verkstad för sina sex bilmärken. I en ambition att hjälpa sina kunder till en enklare vardag ville Upplands Motor skapa en webbplats som sätter kundens behov i centrum.

En utmaning med webbnärvaron för bilföretag är att stora delar av affären redan är väl utbyggd på webben. Bilmärkena beskriver sina bilmodeller, Blocket dominerar annonsmarknaden, service och verkstad bokas genom tredjepartssystem. Kort sagt, det krävs ansträngning för att tillföra värde på webben.

Vi tog oss en funderare tillsammans med Upplands Motor och kom fram till att det trots allt finns mycket att göra. Bland annat saknas guiden som länkar samman olika biltyper, bilmodeller och tillgängliga bilar. Något för alla de som söker överskådlig vägledning och tydliga fakta. En bilhandlare hjälper kunden hitta en passande bil i hallen – så låt oss göra det på webben.

Vilken biltyp är du?

Upplands Motor säljer ett flertal bilmärken och kan med fördel ta ett brett guidande perspektiv. Istället för att enbart sätta sina bilmärken i centrum presenterar de vilka biltyper som erbjuds. Det blir ett enklare insteg för de som letar bil – man har säkert en rätt bra idé om man letar efter en kombi eller en stor familjebil  – men kanske inte är säker på vilket märke som erbjuder vad. På biltypsidorna ger vi en tydlig översikt av vilka modeller som Upplands Motors har i sitt utbud.

En överskådlig bilmodellsida

Det finns mycket information om bilmodellerna på tillverkarnas webbplatser, men det kan vara svårt att få en överblick. På Upplands Motors bilmodellsidor presenterar vi utrustningsnivåer och motorkonfigurationer med tydliga fakta och priser utan krånglig interaktion.

Att hålla alla bilmodellers data uppdaterad är en rejäl utmaning. Vi löser det genom att integrera mot tillgängliga API:er från Volvo, Mercedes-Benz och Smart. Det säkerställer att all information är uppdaterad och korrekt, helt automatiskt.

När besökaren väl blivit intresserad av en bilmodell finns det möjlighet att bygga ihop en egen i någon av bilmärkenas konfiguratorer. Eller varför inte kolla om den redan finns i lager? Begagnad eller nybil, besökaren kan välja.

Bilar + E-handel = Sant

Bilhandlare är traditionellt fokuserade runt de fysiska bilhallarna. Upplands Motor ser möjligheten att ta steget till en fullfjädrad e-handel. Vi hanterar varje lagerbil som en e-handelsprodukt, med all upptänklig fakta för den specifika bilen. Och med noga utvald teknisk mätbarhet. Besökaren har flera call to action: kontakta en säljare, besöka anläggningen (eller välja vilken bilen ska fraktas till), eller köpa bilen direkt på webben. Givetvis med hemkörning och 14 dagars ångerrätt.

Datan till anläggningarnas lagerbilar levereras via API:er från Wayke (för personbilar) och från Mascus (för lastbilar). Allt för att hålla webben så automatiserad som möjligt.

Anläggningarna i centrum

Upplands Motors anläggningar är navet i verksamheten och en viktig del på webben. Varje anläggning erbjuder ett utbud av bilmärken som säljs och servas. Ett fysiskt call to action är att besöka eller kontakta en anläggning som erbjuder det besökaren är intresserad av. Vi filtrerar ut och presenterar anläggningar på relevanta sidor så att besökaren vet vart hen kan vända sig för respektive tjänst.

Anläggningarna är populära landningssidor då många sökningar på Google görs på specifika anläggningar. Vi hanterar respektive anläggning som en naturlig startplats på webben. Från sidan kan man lätt se vilka bilmärken anläggningen säljer och servar. Därtill presenteras anläggningens övriga tillgängliga tjänster.

Ett modulärt ramverk

Alla komponenter på webbsidan är möjliga att kombinera fritt i ett rutnät, vilket ger redaktörerna möjlighet att skapa sidor med stor flexibilitet. Det blir effektiv kommunikation när vi binder ihop redaktionellt innehåll med uppdaterat API-drivet innehåll. Exempelvis kan vi på ett aktuellt erbjudande för en viss bilmodell även lista de bilar som finns tillgängliga för leverans.

Innehållslänkning är central för att webbplatsen ska fungera effektivt. Vi har utvecklat ett flexibelt system av puffar där redaktören kan välja mellan flera storlekar och designvariationer. Sidorna som länkas kan pekas ut manuellt eller följa hela sektioner på webbplatsen. Det finns även möjlighet att göra urval baserat på taggar, till exempel Service och Volvo, eller Nybil och Erbjudanden. Tillsammans blir det ett kraftfullt automatiserat system för innehållslänkning.

Helhetsdesign

Upplands Motors nya grafiska profil har vi applicerat och anpassat för att fungera digitalt. Formen är ren och avskalad men samtidigt flexibel och varierad för att passa den stora variationen av innehåll. 

Givetvis är webbplatsen helt responsiv med anpassningar i nio olika fönsterdimensioner för att alltid fungera bra oavsett skärmstorlek. Vi arbetar inte utifrån mobile first utan designar lösningar som fungerar optimalt såväl i mobilen som på tablet eller desktop. För oss finns det inte olika viktiga besökare, alla förtjänar en tillgänglig och välfungerande design.

Nog förklarat, har du läst ända hit är det hög tid att ta en titt på webben. Välkommen till Upplands Motor! (eller Volvo nu då ;)

Vi är Obviuse – en webbyrå i Stockholm som planerar, designar, producerar och förvaltar webbplatser.